Agilion: Soluţia la deficitul de muncă din România

by | Jan 20, 2025 | Agilion

Agilion: Soluţia la deficitul de muncă din România

Deficitul forţei de muncă a devenit pentru multe companii din România o problemă presantă, care afectează nu doar activitatea cotidiană, ci pune în pericol planurile de dezvoltare ale acestor afaceri.

La nivelul Agenţiei Naţionale a Forţei de Muncă sunt disponibile astăzi peste 40.000 de locuri de muncă pentru care cu greu se găsesc candidaţi, iar în anumite cazuri pare misiune imposibilă.

În aceste condiţii, companiile se văd nevoite să caute alternative, altele decât recrutarea angajaţilor de la concurenţă, și fie investesc în automatizare și robotizare, acolo unde este posibil sau angajează lucrători extra-comunitari.

Aceasta din urmă este soluţia la care apelează tot mai multe companii din România, din tot mai multe domenii, nu doar cele tradiţionale cum ar fi HoReCa, construcţii, logistică, transport. Mai nou, există o cerere tot mai mare pentru lucrători străini în agricultură, dar și în cercetare, unde se caută laboranţi și chimiști în domeniul alimentar.

Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Marius Dumitru, CEO Agilion, companie care oferă servicii de recrutare, selecţie, imigrare și plasare de personal, vorbește despre ce înseamnă procesul de recrutare și plasare de personal extra-comunitar și ce trebuie să ia în calcul companiile din logistică și transport care vor să angajeze lucrători străini.

Intermodal&Logistics: Care ar fi, din punct de vedere legislativ și birocratic, cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le știe companiile care își doresc să angajeze personal străin?

Marius Dumitru: Procesul este unul complex, de durată, ce implică birocrație și coordonare între mai multe instituții ale statului și ale statelor din care se face recrutarea.

Ceea ce aș puncta ca aspecte de interes, nu doar pentru clienții Agilion, ci pentru toți cei care iau în calcul să angajeze lucrători străini, este că există o anume lipsă de predictibilitate și consecvență a autorităților române în țările de origine și o tendință de nerespectare a termenelor de livrare în procesul de imigrare. Tocmai de aceea, în cadrul Agilion, lucrăm întotdeauna cu clienții pe un calendar extrem de detaliat al tuturor etapelor procesului de recrutare, astfel încât să aibă o perspectivă clară a proiectului și să își poată planifica activitatea în consecință.

De regulă, întregul proces, de la semnarea contractului de recrutare și până la începerea perioadei de probă a angajatului, durează între 100 și 186 de zile. Există situații punctuale în care putem livra un proiect sub 90 de zile.

Tot la capitolul legislație, aș mai puncta că legea în România este destul de permisivă în ceea ce privește ocuparea poziției pentru care lucrătorul a fost recrutat și că odată adus în țară, acesta își poate schimba locul de muncă chiar de a doua zi. Din acest considerent, noi le oferim clienților 2 ani garanție pe ocuparea postului, ceea ce înseamnă că pe baza acesteia clientul primește un alt angajat în termen de maxim 10 zile.

Intermodal&Logistics: Care este cererea de lucrători extra-comunitari în sectorul de logistică și transport în România și pentru ce posturi angajează companiile?

Marius Dumitru: Logistica și transportul sunt segmente foarte importante pentru noi. Cererea de lucrători din străinătate este tot mai mare în aceste industrii, iar noi avem experiența și know-how-ul pentru a ajuta companiile din domeniu.

În 2021 am facilitat recrutarea a peste 400 de lucrători străini pentru activități în depozite sau șoferi. În acest an vedem un trend crescător, avem deja multe contracte în derulare și estimăm că vom avea un număr mult mai mare de lucrători străini recrutați în logistică și transport. Cel mai adesea, companiile caută pickeri, gestionari de depozit, stivuitoriști, electromecanici, mecanici, electricieni, șoferi categoria C+E.

În topul țărilor din care recrutăm se află Bangladesh, Nepal, India și Pakistan, dar am adus lucrători și din Africa – Senegal și Etiopia și, în curând, din Argentina.

Agilion a implementat peste 800 de proiecte de recrutare, selecție, imigrare și plasare de personal în România, în toate sectoarele de activitate.

Agilion: Soluţia la deficitul de muncă din România

Intermodal&Logistics:  Ce sfaturi le-ați da companiilor din logistică și transport care au intenția de a recruta personal străin astfel încât procesul să meargă cât mai rapid și fără probleme? Și ce servicii le oferiți companiilor?

Marius Dumitru: Din experiența noastră, trebuie să subliniez că planificarea resurselor de muncă nu se face de pe o zi pe alta, mai ales în perioadele de vârf. La fel cum planifică stocurile sau bugetele, companiile trebuie să planifice și necesarul de resursă umană.

În cazurile, puțin probabile, în care se găsesc în situația de a avea un surplus de personal, noi îi putem reloca fără nici un fel de problemă. Cererea de forță de muncă este mare la ora actuală.

Mai apoi, companiile ar fi să aleagă cu mare atenție partenerul de recrutare cu care lucrează și să se asigure că semnează un contract de recrutare și selecție personal și nu unul de prestări de servicii.

Din perspectiva retenției personalului din străinătate, mai ales a celui asiatic, angajatorii români trebuie să se asigure că respectă particularitățile gastronomice și să le ofere un loc pentru gătit. De asemenea, din experiența noastră, lucrătorii asiatici sunt extrem de serioși și performează extrem de bine, astfel că încurajăm să fie normați și bonusați pentru depășirea normei.

Pe piața din România, salariul unui lucrător extra-comunitar variază între 2.200 și 3.800 de lei net. În plus, angajatorii asigură cazare, echipamente de lucru și protecție și ore suplimentare plătite.

Pentru segmentul de transport și logistică nu ne concentrăm doar pe piața din România, ci asigurăm servicii de legalizare a muncii în zona Shengen. Avem experiență în obținerea documentației necesară pentru ca muncitori extra-comunitari, angajați la firme din România, să poată lucra în zona Shengen, cu precădere în construcții și transport.

Mai mult, pentru cei din logistică/depozitare pregătim parteneriate de pregătire, școlarizare și obținerea atestatelor ISCIR pentru stivuitoriști, de exemplu.

În cadrul Agilion avem o echipă experimentată în recrutare și selecție, departament format din profeșioniști în servicii de emigrare și imigrare, colegi din țările de origine ale candidaților, complet integrați în echipă.

Ne dorim să construim relații de lungă durată cu clienții și, în același timp, ne asumăm responsabilitatea atât pentru personalul pe care îl aducem, cât și pentru beneficiarii români.

Atuurile Agilion

La cerere, acces la servicii de evaluare și testare psihologică care permit identificarea candidaților compatibili din punct de vedere al inteligenței, personalității și competențelor cu cerințele postului pentru care aplică.

Contracte de recrutare și plasare forță de muncă în conformitate cu legea 156/2000 și HG 384/2001, cod CAEN 7810.

Acces la personal înalt calificat, calificat și necalificat prin intermediul a 9 agenții guvernamentale, din strainătate, specializate în emigrare în scop de muncă.

Garantarea postului contractat timp de 2 ani.

Suport în integrarea la locul de muncă, prin intermediul angajaților Agilion, de aceleași naționalități cu personalul recrutat.

Sursa: intermodal-logistics.ro

en_USEN